عناصر مهم بازی های ویدیویی، قسمت چهارم انواع گیم پلی

سبک ماجراجویی

سبک ماجراجویی (advanture) همان طور از نامش پیداست به ماجراجویی و کاوش تمرکز دارد. همان طور که قبلا گفتیم داستان و روایت آن نقش مهمی را در این ژانر بر عهده دارد و بازیکن خودش را در دنیای بازی در نقش یک قهرمان و کلید اصلی ماجراها می یابد. چنین چیزی را بارها در سینما و رمان های ماجراجویی دیده ایم. در سینما نمونه های مهمی که میشود نام برد می تواند سری فیلم های ایندیانا جونز و یا تن تن باشد. رمان ها و داستان های پلیسی چون پوارو و شرلوک هلمز هم می توانند مثال های خوبی باشند هر چند در زیر شاخه رمان پلیسی قرار می گیرند. در دنیای گیم اما این سبک بسیار گسترده است و با ژانرها و سبک های متفاوتی قابل تلفیق است که باعث شده اکنون این سبک جز سبک های گسترده و پر طرفدار دنیای گیم قرار بگیرد. موج این سبک با عناوین اشاره کلیک معمایی دهه نود میلادی به اوج رسید و بعد ها با عناوین درخشانی چون جزیره میمون(monkey island) شاهد درخشش فراوان این سبک بودیم. اگرچه ژانر ماجراجویی با اکشن تلفیق شده و سبک های متنوعی را پدید آورده است اما می توان آثار درخشانی را نام برد که تمرکزشان بر پایه های ماجراجویی بود. عناوینی چون همین جزیره میمون ، سایبریا (syberia 1& 2) و عناوین استاد تیم شیفر. تیم شیفر را میتوان استاد بلامنازع ماجراجویی نام برد که عناوین موفق بی شماری را خلق کرد. عناوینی چون سایکونات ها، عهد شکسته، گریم فانداندگو و …

ژانر ماجراجویی با تمام تنوعی و که در طول تکاملش رو در رو بوده دارای پایه های ثابتی است. پایه هایی چون داستان و پیشبرد آن و نقش بازیکن به عنوان قهرمان اصلی، داستان پر شاخ و برگ، توجه عمیق به شخصیت ها و نقش هر کدام در پیشبرد داستان، حل معما که یکی از مهم ترین ارکان این سبک است، جمع آوری ایتم ها و استفاده به موقع از آنان و …

ماجراجویی و پلتفرمر

از دیگر زیر سبک های ژانر ماجراجویی ، ماجراجویی پلتفرمر است که شاهد عناوین درخشان بسیار زیادی در تاریخ این سبک بودیم. سایکونات ها از تیم شیفر نمونه کامل این زیر سبک است. یوبیسافت هم با عنوان فراسوی خیر و شر(beyond good and evil ) خوش درخشید و اگر بخواهم نمونه کاملی را از پلتفرمر مثال بزنم سری راچت و کلانک (rochet and clank) از استدیوی باسابقه و درخشان اینسامنیاک گیمز بهترین مثال است.

اکشن ماجراجویی

این زیر سبک ماجراجویی نیاز به تعریف ندارد و جز سبک های بسیار پرطرفدار و گسترده ی دنیای گیم است و میشود گفت ۹۰ درصد ححم تولید ها در مقیاس های مختلف مربوط به این ژانر است. اصولا ترکیب هر چیزی با اکشن جواب می دهد. با شروع دهه اول ۲۰۰۰ میلادی و قبل از آن شاهد موج عظیمی در این سبک بودیم که با سبک های مختلف ادقام می شدند، پیشرفت تکنولوژی و به طبعش افزایش توان و پتانسیل بازی های جدید باعث شد دیگر تلفیق این سبک ها دشوار نباشد. در این دهه و تا به امروز شاهد عناوین پر زرق و برق زیادی بودیم و سری توم ریدر را میتوان برگ طلایی این ژانر دانست. عنوانی که توسط استدیوی کریستال داسنامیکس و به تهیه کنندگی edios ساخته شد. بعد افول این سری ، سونی با سری آنچارتد دست به کار شد و استدیوی بزرگ ناتی داگ توانست اوج درخشش این ژانر را در یک بازی ویدیویی نشان دهد، نوسیندگی عالی، حل معما و اکشن خوب به همراه کلی دستاورد فنی و تکنیکی از آنچارتد یک عنوان سینمایی همه چی تمام ! ساخت. یوبیسافت نیز با سری شاهزاده پارسی و سه گانه شن های زمان تحول بزرگی را بوجود آورد و تلفیق اکشن با ستون های ماجراجویی به علاوه یک عنصر جادویی یعنی دست کاری در زمان، را به درستی پیاده کرد. هر چند این سری به فرقه اساسین انتقال یافت. تلیق ماجراجویی با اکشن و دنیای سیندباکس نیز باعث خلق عناوین درخشان دیگری چون جی تی ای ها شد.
در حال حاضر رگه های ماجراجویی را در هر ژانری می شود دید وشاهد پیشرفت روز افزون این ژانر هستیم ، طوری که سخت می شود عناوین پر خرج امروزی را در طبقه بندی خاصی قرار داد.



احسان توسلی

گیم همیشه برای من دریچه ای رو به دنیاهای فانتزی بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس